Under hösten 2010 beslutade Suzuki Garphyttan att investera i 2st dragmaskiner, en helt ny och flytt av en befintlig maskin. Platsen där de nya maskinerna skulle stå idag användes av 2st hyvlar och i taket ovanför hängde skensystem på 1 ton med ganska begränsad frigångshöjd. De nya dragmaskinerna krävde ca 500mm högre frigång och dubbel kapacitet. Ett stort problem var en stor ventilationstrumma mitt i lokalen som var svår att flytta.
CARLHAG kontaktades och besök på plats resulterade i ett förslag på 4st underhängande traverser, 2st på varje sida om ventilationstrumman. Primärstål för kranbanorna träddes upp ovanför ventilationstrumman och stagades i golvet via en gaffel tunt ventilationstrumman. Dessa stag fungerade även som nya upplag för ventilationstrumman.
– Vi lyckades få till över 4m krokhöjd och önskemålet var 3,5m så det känns bra, säger Christer Markusson som var projektansvarig från CARLHAG.
– Det känns tryggt att anlita CARLHAG. Man vet att resultatet alltid blir bra eller bättre än vad vi önskar oss, säger Bo Kvarnström, projektledare från Suzuki Garphyttan.
– P.g.a. andra omständigheter blev ena hyveln kvar under montagetiden men ändå lyckades CARLHAG få till sina åtaganden före utsatt tid, imponerande…avslutar Kvarnström.
– Där kan inte jag ta åt mig äran, svarar Christer. – Det är våra samarbetspartners på Byggstål i Karlstad, Dirk Johansson och Mikael Johansson som skall ha all cred för det. Det är fantastiska killar som alltid får till det och har egna idéer på lösningar om det uppstår problem.
Den nya dragmaskinen levereras i mitten av april och skall vara i drift under maj månad. Flytten av bef. maskin är planerad till under semestern.
– Vi vill passa på att önska lycka till med investeringen och tacka för förtroendet. Vi har redan fått beställning på två nya traverser för leverans under våren och även nya projekt att räkna på så det ser bra ut för CARLHAG och Suzuki Garphyttan framöver, avslutar Christer Markusson.
Affären omfattar bland annat:
- 4 st ABUS traverser DLVM 2 t, spännvidd 3100 mm samt kollisionsskydd
- 2 st traversbanor, längd 52 m
- 2 t strömskenor KBH, längd 51 m
- Demontering av bef. skensystem och stålkonstruktioner samt anpassning av ventilationsstagning